Quantcast

Maximum PC

It is currently Sat Sep 20, 2014 4:33 am

All times are UTC - 8 hours




Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Wonderin what type o hard drive to purchase...
PostPosted: Tue Mar 15, 2005 6:48 pm 
Team Member
Team Member

Joined: Sun Nov 14, 2004 10:40 am
Posts: 4632
Location: de_southern_california
http://zambini.spymac.net/dxdiag.html
is a DxDiag of my computer, and i wanna add another drive to it. most likely slave drive till summer, but still another drive.around 40 gb, or 80. ive got 60 bucks credit at this store near me and i wonderin which type o drive to get :P

note: in the summer, im gonna go dual boot with 64 bit linux and windows XP, so its gotta be capable to do that

your input is much appreciated :D


Top
  Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 15, 2005 7:43 pm 
Willamette
Willamette
User avatar

Joined: Mon Sep 13, 2004 11:38 am
Posts: 1258
Location: config t
Since your current drive is the Samsung SP1604N and is PATA, I would get another PATA drive something along the lines of a 40 GB Seagate ST340014A (that's about all you can get w/o going over $60)...2 mb buffer.


Top
  Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 15, 2005 8:36 pm 
Team Member
Team Member

Joined: Sun Nov 14, 2004 10:40 am
Posts: 4632
Location: de_southern_california
what should i look fer?
space
rpm
buffer
?
plus, i might consider an 80gb, cuz that store aint close to pricewatch.com or others (newegg, etc) and its a total rip to buy from there lol
so my new budget is ... well still around 60 bux lol :P but itll get me more from PW or NE

so what should i look for?


Top
  Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 16, 2005 5:04 am 
Team Member Top 500
Team Member Top 500
User avatar

Joined: Thu Jun 24, 2004 2:10 pm
Posts: 6657
Location: Houghton, MI (Michigan Technological University)
for 60 bucks your pretty much stuck with a lower end drive. look at the rpms and buffer, but your probably stuck at a 2mb buffer.


Top
  Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 16, 2005 6:40 pm 
Team Member
Team Member

Joined: Sun Nov 14, 2004 10:40 am
Posts: 4632
Location: de_southern_california
like, whats the range of buffer size? like top of the line buffer =? and shit-box buffer size is?

lol
ty for yalls input by the way :P


oh ya, what does buffer do anyway?


Top
  Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 16, 2005 6:44 pm 
Team Member
Team Member
User avatar

Joined: Fri Sep 17, 2004 4:59 pm
Posts: 1890
Location: In front of my love!!!
High-end drives have 8MB buffer and budget drives have 2MB buffer. The buffer acts just like cache on a CPU. It stores information which is used very often.


Top
  Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 16, 2005 9:27 pm 
Team Member
Team Member

Joined: Sun Nov 14, 2004 10:40 am
Posts: 4632
Location: de_southern_california
hmm
i had some time so i searched some o my fav online places
Samsung 80gb 7200 rpm 2mb
that is a good one, same price 55 bucks :P
is there a reason to not get that one over this one

ps: what is avg seek time? the time it takes for the little needle thingy to find something on the drive?


Top
  Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 17, 2005 7:13 am 
Team Member
Team Member
User avatar

Joined: Fri Sep 17, 2004 4:59 pm
Posts: 1890
Location: In front of my love!!!
The Samsung has almost the same specs as the Seagate except it is twice the capacity. The Seagate will be quieter because it has fluid ball bearings. The average seek time for a budget drive is around 9.0 ms.


Top
  Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 17, 2005 2:36 pm 
Celeron
Celeron
User avatar

Joined: Fri Jun 25, 2004 7:13 pm
Posts: 7362
Location: New York City
Forget seek times. Choose based on capacity, brand, and warranty.


Top
  Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 17, 2005 2:59 pm 
Team Member Top 10
Team Member Top 10
User avatar

Joined: Wed Jul 14, 2004 11:25 am
Posts: 5179
Zambini wrote:
I normally recommend Seagate, as they're very reliable, but I've had pretty good luck with Samsung too. With that, you'd get double the capacity. You also have a nice 3 year warranty (Seagate offers 5 though).
Neither are really known for being speed demons, so it's mostly up to:
1.) Capacity
2.) how comfortable you are with those brands
3.) warranty - for me, I'm happy with 3 years. 5 years is better, but (personally)I'd rather have the extra capacity.


Top
  Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 17, 2005 5:05 pm 
Willamette
Willamette
User avatar

Joined: Mon Sep 13, 2004 11:38 am
Posts: 1258
Location: config t
Zambini wrote:
hmm
i had some time so i searched some o my fav online places
Samsung 80gb 7200 rpm 2mb
that is a good one, same price 55 bucks :P
is there a reason to not get that one over this one

ps: what is avg seek time? the time it takes for the little needle thingy to find something on the drive?


Good find, I would get the Samsung due to the extra capacity. Warranty isn't as good as Seagates, but Samsung makes excellent drives as well and they both have 2mb buffers.


Top
  Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 17, 2005 5:24 pm 
Team Member
Team Member
User avatar

Joined: Fri Sep 17, 2004 4:59 pm
Posts: 1890
Location: In front of my love!!!
For only $10 more you can get this.

http://www.newegg.com/app/ViewProductDe ... 040&depa=0


Top
  Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 17, 2005 7:46 pm 
Team Member
Team Member

Joined: Sun Nov 14, 2004 10:40 am
Posts: 4632
Location: de_southern_california
i like that samsung
i prolly dis assemble it after 3 years anyways lol :P (2 yr warrenty aint worth 10 bux)
so yall think thats good?
http://www.newegg.com/app/viewproductde ... isk+Drives


Top
  Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 17, 2005 9:08 pm 
Team Member
Team Member
User avatar

Joined: Fri Sep 17, 2004 4:59 pm
Posts: 1890
Location: In front of my love!!!
I would go for the 80GB Seagate. It costs $70 but it has an 8MB buffer, 8.5 ms seek time, and has fluid ball bearings(which makes it quieter).


Top
  Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 17, 2005 9:52 pm 
Team Member
Team Member

Joined: Sun Nov 14, 2004 10:40 am
Posts: 4632
Location: de_southern_california
it has a 2mb buff
wait
holy crap it does! i totally just didnt notice that
i think thats what i am gonna buy instead cuz the buff
its compatable right?

i gonna try to convince my dad to not make me pay for it hehehe :P wish me luck. Ill try to buy it this weekend but we going on vacation during spring break so we might actually buy it later in the month


Top
  Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC - 8 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group